Ali na Občini Grosuplje ne znajo, ali ne želijo razumeti zakona o volilni kampanji?
Nadaljujemo temo o domnevnem kršenju zakona o volilni kampanji. Objavljamo odgovor Občine Grosuplje in Ministrstva za javno upravo, ki nam je poslalo neobvezujoča pojasnila.
Pred mesecem dni smo objavili članek Ali Občina Grosuplje krši zakon?, kjer smo problematizirali način oglaševanja v predreferendumski in predvolilni kampanji v občinskem časopisu Grosupeljski Odmevi.
Na Občino Grosuplje smo 20. 10. 2017 poslali naslednja vprašanja:
Ali je medij Grosupeljski odmevi objavil, kot nalaga Zakon o volilni in referendumski kampanji, pravila (obseg, pogoje in način) za izrabo časopisnega prostora za predstavitev kandidatov, političnih strank in njihovih programov za referendumsko kampanjo o drugem tiru in za predsedniške volitve? Kdaj in kje? Če ni objavil, zakaj jih ni objavil?
Še isti dan smo z Občine Grosuplje prejeli odgovor, v katerem so zapisali, da so prepričani, da gre za našo zmoto in da obtožbe ostro zavračajo:
Na vaša vprašanja v povezavi z objavo oglasov v Grosupeljskih odmevih v času volilne in referendumske kampanje vam podajamo sledeč odgovor:
Občinsko glasilo Grosupeljski odmevi izide 10-krat letno, predvidoma tako izide vsak mesec z izjemo meseca februarja in avgusta. Kadar so pred nami volitve, uredniški odbor izid občinskega glasila datumsko nekoliko prilagodi volitvam, vendar pa morebitnih dodatnih številk časopisa iz tega razloga ne izdajamo. Rok za oddajo prispevkov in oglasov za objavo v posamezni številki Grosupeljskih odmevov redno objavimo v predhodni številki, prav tako se rok za objavo prispevkov in oglasov v naslednji številki Grosupeljskih odmevov redno posodablja tudi na občinski spletni strani.
Kar zadeva prostor v časopisu, ki ga namenjamo za predstavitev različnih kandidatov, političnih strank in njihovih programov oziroma predstavitev mnenj o referendumskem vprašanju, pa imamo v ta namen sprejet Sklep o obsegu časopisnega prostora v Grosupeljskih odmevih v času volilne in referendumske kampanje, ki vam ga pripenjamo v prilogi.
Sklep o obsegu časopisnega prostora v Grosupeljskih odmevih v času volilne in referendumske kampanje so občinski svetnice in svetniki sprejeli na svoji 23. seji Občinskega sveta Občine Grosuplje, ki je potekala dne 4. 6. 2014. Sklep je dostopen tudi na spletni strani Občine Grosuplje.
Glede na zapisano v vašem prispevku »Ali Občina Grosuplje krši zakon?«, v katerem se sprašujete, ali gre za kršenje zakona, neznanje, namerno izločanje konkurence, zlorabo lokalnega časopisa, ki ga financirajo vsi občani, ali pa za vašo zmoto, dodajamo, da tako v času referendumske kampanje kot tudi v času kampanje za predsedniške volitve drugih oglasov oz. drugega referendumskega ali volilnega gradiva za objavo tako v septembrski kot tudi v oktobrski številki Grosupeljskih odmevov nismo prejeli. Prejeli smo torej le oglase, ki so bili v omenjenih dveh številkah tudi objavljeni. Odgovor na zgornje vprašanje bi tako bil, da gre za vašo zmoto.
Obtožbe o namernem izločanju konkurence, zlorabi lokalnega časopisa, ki ga financirajo vsi občani, ostro zavračamo. Lokalen časopis je dostopen vsem našim občankam in občanom pod enakimi pogoji.
Odgovor nas ni prepričal, saj kaže na nerazumevanje zakona in poenostavljanje zadev. Časopisni medij Grosupeljski odmevi je namreč nekaj drugega kot spletna stran Občine Grosuplje, na katero se sklicujejo. Občinska spletna stran ni medij, niti ni spletna stran medija Grosupeljski odmevi … Za pojasnila smo povprašali Ministrstvo za javno upravo in to nam je poslalo neobvezujoče mnenje, ki pa je dovolj razumljivo in zgovorno:
V pristojno reševanje smo prejeli vaše vprašanje v zvezi z objavo pravil o načinu oglaševanja v občinskem glasilu Grosupeljski odmevi. Zanima vas, ali mora v skladu z Zakonom o volilni in referendumski kampanji posamezni medij pred vsakimi volitvami javno objaviti pravila oglaševanja kampanje. Navajate, da Občina Grosuplje, ki je ustanoviteljica medija Grosupeljski odmevi, v svojem odgovoru, ki ga tudi prilagate, pojasnjuje, da je dovolj, če je sprejeti sklep o oglaševanju objavljen pred nekaj leti in kot tak dostopen na spletni strani občine Grosuplje.
Kot ministrstvo, pristojno za sistemsko ureditev volilne in referendumske kampanje v zvezi z izvrševanjem Zakona o volilni in referendumski kampanji (Uradni list RS, št. 41/07, 103/07 – ZPolS-D, 11/11, 28/11 – odl. US in 98/13; v nadaljnjem besedilu: ZVRK), izdajamo neobvezujoča pojasnila. Na spletni strani Ministrstva za javno upravo so objavljena tudi najbolj pogosta vprašanja in odgovori, ki se nanašajo na izvajanje ZVRK. Za odločanje v konkretnih primerih so pristojni organi določeni v prvem odstavku 40. člena ZVRK.
Prvi odstavek 6. člena ZVRK določa, da morajo izdajatelji medijev najkasneje 45 dni pred dnem glasovanja na volitvah oziroma 25 dni pred dnem glasovanja na referendumu določiti in objaviti pravila (obseg, pogoje in način) za izrabo programskega časa oziroma časopisnega prostora za predstavitev kandidatov, političnih strank in njihovih programov oziroma predstavitev mnenj o referendumskem vprašanju. Namen te določbe je predhodna seznanitev organizatorjev volilnih kampanj s pogoji za objavo oglaševalskih vsebin v medijih in ne nazadnje tudi preglednost porabe sredstev za volilno kampanjo, saj morajo organizatorji poročati o vseh porabljenih sredstvih za volilno kampanjo. ZVRK ureja uradni začetek in konec volilne kampanje, volilno kampanjo v medijih, predvolilne shode, plakatiranje, financiranje volilne kampanje in delno povračilo stroškov volilne kampanje. Glavni namen zakonske ureditve volilne kampanje je zagotoviti enake pogoje za vse kandidate, ki vstopajo v volilno tekmo, in tudi zagotoviti transparentnost financiranja volilne kampanje. Z namenom zagotavljanja enakih pogojev za organizatorje volilne kampanje ZVRK predpisuje predhodno objavo pravil za objavo v medijih in predhodno objavo pogojev za pridobitev plakatnih mest.
ZVRK izdajateljem medijev izrecno nalaga, koliko dni pred dnem glasovanja morajo objaviti pravila za izrabo programskega časa oz. časopisnega prostora za predstavitev kandidatov. Menimo, da je namen te določbe dosežen le takrat, ko izdajatelj medija pravočasno objavi pravila za vsakokratne volitve oziroma referendum. Menimo tudi, da datum sprejema pravil v tem primeru ni ključen, pomembno je, da so pred vsakimi volitvami in na primeren način (npr. v mediju ali na spletni strani medija) objavi zgoraj navedena pravila tako, da se z njimi lahko seznani čim širši krog ljudi.
V zvezi z objavo predvolilnih oglasov v medijih opozarjamo tudi na mnenje Računskega sodišča, ki je pristojno za nadzor financiranja volilne kampanje.
Menimo, da je namen te določbe dosežen le takrat, ko izdajatelj medija pravočasno objavi pravila za vsakokratne volitve oziroma referendum.
Kot vidite v odgovoru Ministrstva, se odpira tudi vprašanje zakonitosti brezplačnega oglaševanja političnih kampanj v lokalnem časopisu!? Skratka, vse kaže, da Občina Grosuplje ne zna ali ne želi spoštovati volilne zakonodaje in omogočiti “fair playa” za vse politične igralce. Ali gre za izkoriščanje pozicije moči, netransparentno delovanje, za protekcijo nekaterim ter zlorabo občinskega časopisa, za katerega na Občini trdijo, da je dostopen vsem našim občankam in občanom pod enakimi pogoji, pa presodite sami. Jaz dvomim, da gre za nepoznavanje zakonodaje in neznanje.
Konec koncev imamo, tako kot pogosto pravi župan Verlič, odlično občinsko upravo …
Pa še to: V odgovoru je Občina Grosuplje navedla, da je Sklep o obsegu časopisnega prostora v Grosupeljskih odmevih v času volilne in referendumske kampanje dostopen na občinski spletni strani. Je res? Mi ga nismo našli:
Z Občine Grosuplje so nam 22. 11. 2017 poslali zahtevo za popravek objavljenega obvestila, ki si ga lahko ogledate na POVEZAVI.
Andrej Brezec
Glede odgovora Občine Grosuplje, da je lokalni časopis dostopen vsem našim občankam in občanom pod enakimi pogoji, me zanima zakaj v Odmevih niso objavili javnega pisma županu Grosuplja o problemu onesnaženega zraka, ki smo ga lahko prebrali na spletnem portalu Drevored in je bil poslan tudi županu Občine Grosuplje. Glede na to, da je v zadnji št. Odmevov objavljeno “Odprto protestno pismo zaradi ukinjanja podeželskih volišč v Občini Grosuplje”, pod katerega je podpisan Mihael Hočevar, vodja kluba svetnikov SDS Grosuplje. Glede podeželskih volišč pa tole. Če ljudje lahko vsakodnevno obiskujejo trgovske centre, ki niso ravno postavljeni sredi vasi in če morajo vse uradne zadeve opravljati na upravni enoti sredi Grosuplja in če morajo v lekarno na Koščakov hrib, lahko tudi takrat, ko je potrebno oditi na volišča in opraviti svojo državljansko dolžnost obišče volišče, ki spet ni tako daleč in je najverjetneje bližje njegovemu domu, kot prva večja trgovina.
Ali lahko občino vprašate, kaj je z izgradnjo optičnega sistema v Grosuplju? Pred leti je župan nekaj obljubljal, če se ne motim. To postaja vedno večji infrastrukturni problem, ker so ostale zadeve dokaj urejene.
V članek smo dodali zahtevo za popravek, ki so nam ga poslali z Občine Grosuplje