Pravni nasvet l junij 2013
Tokrat pravniki odgovarjajo na vprašanje o dimnikarskih storitvah in na vprašanje s področja neustrezne gradnje.
Dimnikarske storitve
Zanima me, ali je obvezno merjenje plinov na etažnih plinskih pečeh. Imam svojega serviserja, ki vsako leto izmeri pline in servisira peč. Sedaj pa so dimnikarji začeli meriti pline in so mi rekli, da lahko samo dvakrat prestavim datum meritev. Z njimi nimam sklenjene nobene pogodbe za meritve, zato me zanima, če je obvezno, da mi to opravljajo oni, ker mi serviser opravi vse meritve in servis, kar tudi plačam. Potem pa pridejo dimnikarji in za 2 minuti pokasirajo 40 € in če meritve pokažejo nepravilnosti, rečejo, naj pokličem servis … Zato me zanima, če imajo taka pooblastila.
Odgovor:
Pravilnik o oskrbi malih kurilnih naprav, dimnih vodov in zračnikov pri opravljanju javne službe izvajanja meritev, pregledovanja in čiščenja kurilnih naprav, dimnih vodov in zračnikov v 4. členu med storitve dimnikarske službe uvršča tudi izvajanje meritev obratovalnega monitoringa emisij snovi v zraku, podrobneje pa meritve opredeljuje v 22. in 23. členu Pravilnika, kjer je določeno, da se meritve izvajajo v času rednega pregleda, in sicer v obdobju obratovanja naprave – torej praviloma v kurilni sezoni, kar mora uporabnik omogočiti.
Glede na Vaše vprašanje je odgovor pritrdilen.
Reklamacija in garancija pri nekvalitetni gradnji
Pri podjetju Hosekra smo naročili streho s snegobrani. Podjetje je poslalo krovca, ki je izvedel meritve in opravil dela. V pogodbi je tudi 10-letna garancija podjetja. Zgodilo pa se je, da je snegobrane potrgalo in tiste, ki so ostali, zvilo. Možne so tudi poškodbe na sami strehi, kar pa ni vidno od spodaj (streha je namreč kovinska in je sestavljena iz 6-metrskih plošč, širine približno meter). Od sklenitve pogodbe je preteklo le 4 leta, torej naj bi garancija še veljala. Obrnili smo se na podjetje, ki pa nas je arogantno zavrnilo in krivdo pripisalo krovcu in nam, češ, da naj bi bilo število snegobranov dogovorjeno s krovcem, kar pa seveda ni res. Kako naj bi jaz sploh vedela, koliko snegobranov je potrebnih, zato sem naročila streho s snegobrani pri podjetju in to bi morali izpeljati oni, tako kot je treba. Ponudili so nam dokup snegobranov in potem bi oni kot v znak dobre volje zamenjali poškodovane. Če bi se odločila za dokup, bi verjetno takoj poslali svojega krovca. Tega si pa žal ne moremo privoščiti, ker še vedno odplačujemo kredit za streho in bi tako naročilo gotovo z montažo vred zneslo 1000 €. To smo odklonili in zahtevali, da nam na njihove stroške izvedejo demontažo poškodovanih snegobranov, kar so prav tako arogantno zavrnili in nam rekli v telefonskem pogovoru, da je krovec, ki je delal ta dela, šel v stečaj in naj ga skušamo priklicati v lastni režiji. V dopisu pa so nam še napisali, da je to krivda višje sile. Torej je sneg pozimi za snegobrane višja sila??? In kaj je moj sklep iz tega, da naj si krovca zdaj poiščem sama in ga plačam, ker so tam, kjer so bili pritrjeni snegobrani, luknje od žebljev in obstaja možnost, da bo prej ko slej pričelo zamakati? Ali kljub dani garanciji v pogodbi te na koncu koncev sploh nimam?
- Moje vprašanje je, ali lahko zahtevam od njih sanacijo glede na veljavno garancijo?
- Ali lahko zahtevam povrnitev kupnine in montaže snegobranov glede na to, da so uničeni?
- Ali imam sploh kakršnekoli možnosti (glede na veljavno garancijo), da bo to saniralo podjetje, pri katerem sem naročila streho (očitno gre za njihovo napako oz. nekvalitetne snegobrane) in bo sanacija izvedena na njihove stroške ter bo povrnjena kupnina za snegobrane in njihovo montažo?
- Resnično me tudi zanima, ali imam potemtakem sploh garancijo in če jo imam, na kaj jo imam? In če je podjetje, ki je pri naročilu samo poslalo krovca, dolžno tudi pri sanaciji tega to storiti, torej poslati krovca?
- Je mogoče, da podjetje odgovarja tudi za škodo zaradi opustitve pogodbene obveznosti (recimo, če začne zamakati v stanovanje zaradi nastalih lukenj pri potrganih snegobranih), v tem primeru garancije? Saj po moje, če ti dajo garancijo, je to del pogodbene obveznosti.
Za odgovor se vam najlepše zahvaljujem in vam želim lep dan.
Gabrijela
Odgovor:
Odgovornost za solidnost gradbe:
Določila Obligacijskega zakonika in Zakona o varstvu potrošnikov urejajo vprašanje garancij in uveljavljanja stvarnih napak. Mimo teh splošnih določil pa v vašem primeru pridejo v poštev določila o odgovornosti izvajalca za solidnost gradbe. Izvajalec odgovarja za morebitne napake v izdelavi gradbe, ki zadevajo njeno solidnost, če se take napake pokažejo v desetih letih od izročitve in prevzema del. Kot naročnik ste dolžni (pisno) obvestiti o napakah izvajalca v šestih mesecih od dneva ugotovitve napake, sicer izgubite pravico sklicevati se nanjo. Če naročnik obvesti izvajalca v šestih mesecih od dneva, ko je napako ugotovil (in obenem v desetih letih po izročitvi in prevzemu), mora s tožbo uveljavljati svoje pravice v enem letu od dneva, ko je o napaki obvestil izvajalca, sicer pravico uveljavljanja zahtevka izgubi. Ustrezne zahtevke (odprava napake/povrnitev škode/znižanje plačila/odstop od pogodbe – za vsakega od naštetih zakon določa pogoje) imate torej proti izvajalcu, s katerim ste podpisali pogodbo, že na podlagi zgoraj povzetih določil Obligacijskega zakonika.
Garancija:
Kot navedeno uvodoma, vprašanje garancije urejata Obligacijski zakonik in Zakon o varstvu potrošnikov. Obligacijski zakonik določa, da v kolikor prodajalec kakšnega stroja, motorja, aparata ali drugih podobnih stvari, ki sodijo v tako imenovano tehnično blago, izroči kupcu garancijski list, s katerim proizvajalec jamči za brezhibno delovanje stvari v garancijskem roku, stvar pa ne deluje brezhibno, lahko kupec zahteva tako od prodajalca kot tudi od proizvajalca, da jo v primernem roku popravi ali zamenja. Pravico ima tudi do povračila škode, ki mu je nastala zaradi tega, ker stvari ni mogel uporabljati, in sicer od trenutka, ko je zahteval popravilo ali zamenjavo, do njune izvršitve. Zakon nadalje določa, da v kolikor prodajalec v primernem roku ne popravi ali ne zamenja stvari, lahko kupec odstopi od pogodbe ali zniža kupnino in zahteva odškodnino. Pravice kupca nasproti proizvajalcu iz garancijskega lista ugasnejo po enem letu, šteto od dneva, ko je kupec zahteval popravilo ali zamenjavo stvari. Zakon o varstvu potrošnikov določa, da v kolikor blago, za katero je izdana garancija, ne deluje brezhibno ali nima lastnosti, navedenih v garancijskem listu ali oglaševalskem sporočilu, lahko potrošnik najprej zahteva odpravo napak. Če napake niso odpravljene v skupnem roku 45 dni od dneva prejema zahteve za odpravo napak, mora proizvajalec potrošniku brezplačno zamenjati blago z enakim, novim in brezhibnim blagom. Če proizvajalec v roku 45 dni ne popravi ali ne zamenja blaga z novim, lahko potrošnik razdre pogodbo ali zahteva znižanje kupnine. Pravice potrošnika ugasnejo po dveh letih od dneva, ko je zahteval brezplačno odpravo napak ali zamenjavo blaga z novim. Če povzamemo, lahko kot potrošnik od garanta zahtevate:
a) brezplačno odpravo napake,
b) če odprava napake ni možna v skupnem roku 45 dni, lahko zahtevate zamenjavo za nov brezplačen izdelek.
Pomembno pa je sledeče:
- da je prodajalec obveščen o napaki v predpisanih garancijskih rokih (potrebno je pisno obvestilo), če ste podali le ustno obvestilo, boste to težko dokazovali
- v obvestilu morate natančno opisati napako
- prodajalec mora imeti priložnost, da stvar pregleda in oceni morebitno napako
- navesti morate natančno zahtevo, kaj uveljavljate
- prodajalec mora odgovoriti v roku 8 dni – tako v primeru, če ugodi zahtevi kot tudi v primeru, če se ne strinja z uveljavljanjem napake oziroma garancije
Pred odgovorom na vprašanje, ali v konkretnem primeru lahko uveljavljate garancijo, bi morali poznati garancijske pogoje, kot izhajajo iz pogodbe oz. garancijske izjave. V ta namen bi potrebovali torej pogodbo, ki ste jo podpisali oz. garancijske pogoje.
Odgovornost podizvajalca:
Iz vašega dopisa izhaja, da ste sklenili pogodbo za nakup ter montažo strehe in snegobranov izključno z družbo Hosekra, ki je zagotovila tudi montažo strehe po podizvajalcih. Za napake po pogodbi o delu ali po gradbeni pogodbi odgovarja naročniku prevzemnik posla. Podjemnik namreč odgovarja za osebe, ki so po njegovem naročilu delale pri prevzetem poslu, kot da bi ga bil sam opravil, kar pomeni, da zahtevke uveljavljate proti družbi Hosekra.
Natančen odgovor je za vsak primer mogoče podati zgolj ob poznavanju celotne relevantne dokumentacije, zato bi bilo za celovit nasvet potrebno pregledati sklenjeno pogodbo in morebiti pripadajoče listine, iz katerih izhajajo medsebojne pravice in obveznosti pogodbenih strank.
foto: FreeImageWorks
Oddajte svoje mnenje
Se želite vključiti v debato? Prispevajte svoj komentar!