Turizem, kaj je to? 2. del ali pri denarju se vse začne in konča

V luči tega reka in dejstva , da bomo v kratkem sprejemali rebalans proračuna, poglejmo, kako je s finančnim delom našega turizma. Na prvi pogled smo sredstva v postavki za promocijo in razvoj turizma iz realizacije 2011 do rebalansa 2012 optimistično povečali skoraj 4-krat!

No, podrobni pregled postavk pa nam pokaže, da se sredstva za samo vlaganje v turistično infrastrukturo in delo turističnih društev na Občini dejansko zmanjšujejo. Ne morem si kaj, da ne bi imel občutka, da se lotevamo zadeve z napačne strani. Na eni strani se mačehovsko in skrajno varčevalno obnašamo do osnovnih resursov, po drugi pa planiramo visoke izdatke za Zavod za turizem, ki bo imel kaj malo ponuditi, promovirati in tržiti. Brez jasne strategije turizma in izdatnega financiranja temeljnih produktov bo vse skupaj jalovo početje. Ali pa se motim? Upam, da se in z veseljem se bom opravičil, če mi dokažete nasprotno. Zavod za turizem bo potreben, ampak takrat, ko bomo ustvarili pogoje za to – do neke mere razvite produkte, ki bodo zadovoljevali potrebe sodobnih turistov in bo obseg turizma na ravni, ko ga ne bodo mogla obvladovati društva, prostovoljci in en zaposlen referent na Občini. Do takrat pa bo papirnati tiger, ki bo trošil visoka sredstva že za svoje delovanje – recimo v naslednjih petih letih bodo trije ljudje porabili zgolj za lastne stroške pol milijona evrov! A si predstavljate, kaj bi lahko s temi sredstvi ustvarili?

Najprej kratka obrazložitev načrta razvojnih programov od leta 2012 do 2016:

14 GOSPODARSTVO – TURIZEM
Sredstva se bodo vlagala v investicijsko vzdrževanje Krajinskega parka Radensko polje, za vzdrževanje najpomembnejših turističnih točk občine Grosuplje, ki jih vključujemo v našo turistično ponudbo, nekaj tudi za vzdrževanje turističnih znakov in kažipotov. S predvideno ustanovitvijo Zavoda za turizem in promocijo bo turizem dobil v občini tudi nove naloge na tem področju.
Cilji: Poskrbeti za hitrejši razvoj turizma v občini in omogočiti občanom preko promocije in blagovnih znamk razvoj gospodarskih dejavnosti na področju turizma v občini.
Viri: Občinski proračun in sredstva EU (načrt razvojnih programov, str. 97)

Sledi kratek pregled rebalansa proračuna za leto 2012 in proračun za leto 2013:

Poglejmo obrazložitev glede našega turističnega bisera Županove jame:

0514008 Županova jama
V prvotnem planu za leto 2012 smo planirali nekaj sredstev za elektrifikacijo jame. Ta sredstva v rebalansu umikamo, saj je potrebno pred nadaljnjim investiranjem v jamo kot prvo urediti lastništvo okolice jame. ( rebalans, str.34)

Sprašujem, ali je ta argument dovolj prepričljiv, kajti lastništvo jame, kjer je elektrifikacija, menda ni sporno?

Največja novost, ki se napoveduje na področju našega turizma, je ustanavljanje Zavoda za turizem. Utemeljitev s strani Občine:

0514019 Stroški dela – Zavod za turizem
V letu 2012 občina namerava ustanoviti Javni zavod za turizem in promocijo. Poleg skrbi za celovit razvoj turizma v občini, promocije in trženja obstoječih turističnih znamenitosti, oblikovanja in trženja lokalne turistične blagovne znamke, organizacije prireditev in sejmov, zagotavljanja usposobljenih turističnih vodnikov in spodbujanja izvirne gostinske ponudbe bo naloga javnega zavoda usmerjena zlasti v prizadevanje za pridobitev koncesije za upravljanje Krajinskega parka Radensko polje. Slednje je še posebej pomembno, saj bi z razvojem okoljevarstveno naravnanega turizma, seveda, v dobrem sodelovanju z lokalnimi prebivalci in društvi uspešno sledili nacionalnim trendom rasti t. i. ekoturizma, ki bo kot tak predstavljal pomembno novost tudi v domači turistični ponudbi. Sredstva na tej postavki bodo namenjena plači dveh zaposlenih delavcev v Zavodu. V letu 2013 planiramo plačo še za dodatnega zaposlenega, strokovnjaka s področja naravovarstva. (rebalans, str. 35)

0514020 Stroški materiala, blaga in storitev – Zavod za turizem
Sredstva bodo namenjena tekočim stroškom delovanja Zavoda, kot so pisarniški material, poštni stroški, stroški tekočega vzdrževanja, reprezentanca, računovodske storitve in podobno. Stroški izvajanja programa pa se nahajajo na drugih proračunskih postavkah in bodo ob ustanovitvi prenesena na Zavod z finančnimi transferji. (rebalans, str. 35)

Lepi nameni in skoraj evforične besede, toda kaj bomo promovirali in tržili? Nevzdrževane znamenitosti, razpadajoče objekte, za katere pogosto ne uspemo zagotoviti niti sredstev za osnovno vzdrževanje, kaj šele dodano vrednost? Lokalna turistična blagovna znamka, se bojim, je utopična želja brez realnih osnov. Vsaj še nekaj časa. Ob tem, da višina sredstev za delovanje Zavoda v tem letu ( 76.304 €) predstavlja dobrih 47% vseh sredstev, ki so namenjena za promocijo in razvoj turizma.

 

Pred leti je Občina odkupila mlin v Brinju z namenom ustanovitve muzeja. Za to ima tudi rezerviranih nekaj sredstev iz programa LEADER. Za letos so bila planirana sredstva, ki pa bodo doživela naslednjo usodo:

0518017 Investicije v muzej »Mlin«
Sredstva za plačilo dokumentacije obnove mlina so bila plačana že v letu 2011, tako da prvotno planirana sredstva za te namene v rebalansu ukinjamo. Glede na visoko finančno oceno adaptacije stavbe mlina, bo v prihodnje potrebno razmisliti o načinu, možnostih in času vlaganja finančnih sredstev v ta objekt, ali celo prepustiti to obnovo zasebnikom (prodaja mlina). (rebalans, str. 41)

Izgleda, da smo si nakopali še en objekt, s katerim ne vemo kaj početi. Vemo le to, da ga bo potrebno do nadaljnega vzdrževati in bo turizmu le v strošek. Če ga bomo pa prodali, pa kakšnega profita prav gotovo ne bo.

 

Ena naših redkih znamenitosti je tudi Tabor Cerovo, ki sodi med najlepše ohranjene protiturške tabore na Slovenskem. Njegova usoda v proračunu:

1618008 Vzdrževanje Tabora nad Cerovim – SOP-Z
Zaradi zelo strogih zahtev Zavoda za spomeniško varstvo, nefleksibilnost lastnika in pristojnih, ki izročajo ključe za ogled kulturne dediščine samo posameznikom, je Svet KS odločil, da v bodoče sredstev za vzdrževanje Tabora nad Cerovim ne bomo planirali in vzdrževanje prepuščamo pristojnim službam. (rebalans, str. 88)

Ta prispevek bi želel zaključiti optimistično, vendar v finančnem razrezu ne najdem svetle točke. Mogoče je pa Zavod za turizem ta svetla prihodnost?

Preberi tudi Turizem kaj je to? 1. del

Vir: Rebalans proračuna za leto 2012 in proračun za 2013.

Andrej Brezec, foto: osebni arhiv

Preberite tudi

2 Responses to "Turizem, kaj je to? 2. del ali pri denarju se vse začne in konča"

  1. Lela says:

    A joj pa kaj je to še možno? Kaj se to res dogaja? Mar ne vedo, da tudi za izgradnjo naselja, hiše ali česarkoli prvo potrebuješ infrastrukturo.
    Kako boš pa ustvarjal v turizmu brez vseh spremljevalnih objektov, ki jih lahko razkazuješ turistu? Kako pokažeš naravne danosti, če nimaš urejenih peš poti, razglednih točk, trgovinic s spominki…. In na koncu kam naj gre naš turist prespat? Ali ste kje videli kak penzion ali hotel razen casinoja Kongo? Če sem iskrena me tiste palme odbijajo da je kaj. Me je en tujec vprašal kje lahko prespi in ko sem mu razlagala je samo odmahnil z glavo in rekel…….. no bolj da ne povem tukaj lahko še kak otrok bere. Prav žulji me ta Kongo kdo je dal dovoljenje za te palme in ali druge ne moti ta ufff prav “nagravžne” so.
    Potrebno je urediti še veliko želim, da nam uspe ker kot se vedno reče in je še kako res SKUPAJ SMO MOČNEJŠI.
    To ni samo kritika to je resnica in če si zatiskamo oči in je ne vidimo to ne pomeni da je ni.

    Lep in uspešen teden!

     
    Odgovori
  2. Ferdo says:

    Menda se v koalicijski stranki – RIG ne morjo zmenit kdo bo direktor tega famoznega zavoda. Je pa njegova ustanovitev zapisana – menda – v koalicijski pogodbi. Kaj čmo, politična trgovina, a ne?

     
    Odgovori

Oddajte svoje mnenje

Se želite vključiti v debato? Prispevajte svoj komentar!

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.

Lahko uporabite te oznake HTML in atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2012 - Spletno mesto Grosuplje - Drevored.si - ureja: Zavod Drevored - izvedba: Mrož d.o.o. - tehnična podpora: Joore d.o.o.